کفش کوهنوردی

 

کوهنوردی به‌ عنوان یکی از محبوب‌ ترین ورزش‌ها و تفریحات می‌باشد . افراد زیادی ترجیح می ‌دهند که اوقات فراغت خود را صرف کوهنوردی کنند و عده‌ای به‌ عنوان یک ورزش جدی به آن نگاه می‌کنند . کوهنوردی مستلزم وجود وسایل مخصوصی است که سلامت و ایمنی افراد را فراهم و فعالیت‌های کوهنوردی را برای آن‌ها آسان کند . یکی از مهم‌ ترین الزامات کوهنوردی ، کفش مناسب می‌باشد .

 

ویژگی‌های کفش کوهنوردی مناسب

 

ایمن بودن:

 

مهم‌ ترین و اولین ویژگی که یک کفش کوهنوردی مناسب باید از آن برخوردار باشد ، ایمن بودن است . ایمن بودن ، نقش مهمی در فعالیت‌های کوهنوردی ایفا می‌کند . این استاندارهای ایمنی شامل مقاوم بودن ، ضربه‌ گیر بودن ، ضد مایعات و مقاومت در برابر لیز خوردگی می‌باشد . در ابتدا شما باید از ایمنی کفش اطمینان کامل حاصل فرمایید و سپس اقدام به خرید آن کنید .

 

"برای مشاهده و خرید شیک ترین مدل های کفش اسپرت کلیک کنید"

 

 

زیره مناسب:

 

یکی دیگر از مهم ‌ترین فاکتورهای یک کفش کوهنوردی ، زیره آن می‌باشد . زیره کفش باید در عین مقاوم بودن ، راحتی را برای افراد فراهم کند و نباید در کوهنوردی‌ های طولانی باعث خستگی زودهنگام فرد شود .

 

وزن:

 

از دیگر فاکتورهای تأثیرگذار دیگر در کفش کوهنوردی اصل، وزن آن می‌باشد. کفش کوهنوردی مناسب، باید دارای وزنی استاندارد نیز باشد. به طور معمول، وزن هر لنگه از کفش‌های کوهنوردی باید بین ۳۰۰ تا ۶۰۰ گرم باشد تا بعد از فعالیت‌های طولانی‌ مدت ، در پای افراد سنگینی ایجاد نکند .

 

 

ضد آب بودن:

ضدآب بودن نیز یکی دیگر از عواملی می‌باشد که در کیفیت کفش نقش بسزایی دارد . کفش کوهنوردی اصل باید دارای خاصیت ضد آب باشد و هیچ آبی درون آن نفوذ نکند . کوهنوردی ممکن است در شرایطی آب ‌وهوایی برفی و بارانی و یا در کنار چشمه‌های کوهستانی انجام شود . به این منظور باید به این ویژگی توجه بسیاری داشت تا در حین کوهنوردی ، آبی به درون کفش نفوذ نکند که در نهایت باعث سرما و آسیب رساندن به ‌پای افراد شود .

 

تهویه هوا:

 

از دیگر عوامل می‌توان به ویژگی تهویه هوا نیز اشاره کرد . کفش باید با کمک این ویژگی ، هوا را به درون و بیرون خود هدایت کند . این عامل باعث می‌شود تا در استفاده‌های طولانی ، پا عرق نکند و حرارت اضافی در کفش ایجاد نشود .

 

انواع کفش کوهنوردی

 

کفش پیاده روی

 

کفش کوهپیمایی

 

کفش کوهنوردی

 

کفش کوهنوردی سنگین

 

کفش هیمالیا نوردی

 

کفش سنگ نوردی

 

کفش یخ نوردی

 

کفش کوهنوردی سنگین دو پوش

 

کفش کوه نوردی سه پوش

 

 

خصوصیات لازم برای کفی کفش کوهنوردی

 

ضربه‌گیر باشد.

وضعیت استقرار کف پا را در داخل کفش حفظ کند.

عاج‌های عمیق داشته باشد.

اصطکاک خوبی داشته باشد.

مقاومت مناسبی داشته باشد.

انعطاف ‌پذیری (بستگی به نوع کفش دارد.).

 

 

برای انتخاب یک کفش کوهنوردی خوب به چه چیزی نیاز دارید؟

 

زمانی که می‌خواهید یک کفش کوهنوردی انتخاب کنید، باید موارد زیر را در نظر بگیرید:

 

         کفش کوهنوردی باید از پای شما محافظت کند.

         کفش کوهنوردی باید راحت باشد. نباید در اثر پوشیدن آن ها تاول بزنید.

         کفش کوهنوردی باید سبک باشد. چرا که در حین کوهنوردی هزاران قدم خواهید برداشت ، با کفش سنگین‌ تر، هربار که پای خود را بلند می‌ کنید ، انرژی بیشتری از دست خواهید داد .

 

نکات مهمی که برای خرید کفش کوهنوردی باید درنظر بگیرید

 

اندازه کفش کیپ باشد یا آزاد؟

معمولا اندازه کفش کوهنوردی را بهتر است یک سایز بزرگ ‌تر انتخاب کنید . اگر کفش کاملا کیپ باشد ، ممکن است انگشت‌ هایتان را اذیت کند و به آن ها فشار بیاورد . اگر هم زیادی بزرگ‌ تر باشد ، به ‌دلیل حرکت آزادانه پا و لغزش در کفش ، باید منتظر تاول‌های دردناک باشید . بنابراین یک سایز بزرگ تر که پاهایتان در آن احساس راحتی کنند مناسب است .

 

انعطاف ‌پذیر باشد یا سفت؟

هدفتان را مشخص کنید . اگر کفش را برای ارتفاعات پربرف یا یخی می‌خواهید ، بهتر است از کفش ‌های سفت و محکم استفاده کنید که کرامپون‌خور باشند . اگر کفش سفت نباشد کرامپون‌ها شل می‌ شوند و ممکن است خطراتی برایتان ایجاد کنند . اما اگر برای کوهپیمایی‌های یک روزه به ارتفاعات بدون برف می‌ روید ، بهتر است از کفش‌های انعطاف‌ پذیرتر استفاده کنید که نرم‌ تر باشند .

 

عایق باشد یا معمولی؟

این مورد به فصل مورد نظر و کوهستانی بستگی دارد که قرار است آن را بپیمایید . اگر در تابستان و فصول گرم سال در کوه‌های کم‌ برف یا یخچال‌های طبیعی و رودخانه‌های یخی کوهنوردی می‌ کنید ، نیازی به کفش‌های عایق ندارید. اما اگر مقصدتان کوه‌های پربرف و مرتفع است ، بدون کفش عایق ‌دار بافت پاهایتان سرمازده خواهد شد .

 

به ‌طورکلی برای همه فصل‌ها به جز زمستان بهتر است از کفش سه فصل استفاده کنید که قابلیت هواخوری دارند و در گرما پاها را خنک و در سرما پاها را گرم نگه می ‌دارند . در زمستان بهتر است از کفش عایق استفاده کنید که ضدآب هم باشد و پاها را گرم نگه دارد .

 

 

ساق بلند باشد یا ساق کوتاه؟

 

معمولا برای پیاده‌ روی و کوه‌ پیمایی‌های معمولی بهتر است از کفش‌های ساق کوتاه استفاده کنید . اما در برنامه‌های سنگین کوهنوردی یا ارتفاعات برفی حتما باید ساق کفش به اندازه‌ای بلند باشد که مچ پا را حمایت کند و آن را محکم نگه دارد. این کفش‌ها ساق پا را هم گرم و محکم نگه می ‌دارند .

 

سخن آخر:

 

کفش‌های کوهنوردی کفش‌های قوی ، با دوام و استحکام بالا و ترکیبی از مواد مختلفی مانند چرم و پلاستیک هستند . این کفش‌ها هم از پا و هم از مچ پا به شکل خوبی پشتیبانی می‌ کنند و برای انواع صعود‌های سخت در کوه ، حرکت در مناطق شیب دار، زمین‌های مرطوب و خشک ، طراحی شده‌اند . در هنگام انتخاب کفش مناسب کوهنوردی علاوه بر نکات کلی مانند میزان ، فصل و مکان کوهنوردی خود حتماً به سایز، وزن ، جنس رویه و زیره ، ضدآب بودن و راحتی پا‌های خود در آن دقت کنید تا هم از خطرات و آسیب‌های احتمالی دور بمانید و هم لذت بیشتری از کوهنوردی خود ببرید .

 

"برای مشاهده و خرید متنوع ترین مدل های کفش شهرصندل کلیک کنید"