همیشه این را شنیده ‌ایم که کفش‌ چرمی نسبت به دیگر انواع چرم وجهه و جذابیت بیشتری داشته و در عین حال به دلیل داشتن کیفیت بالاتر، طول عمر بیشتری هم دارد؛ اما در عمل بیشتر ما بعد از خرید یک جفت کفش چرمی از چنین کاری پشیمان می ‌شویم، چراکه به نظر می ‌رسد این نوع کفش زود ظاهر اولیه‌ی خود را از دست می‌دهد و آن‌ قدر هم که می‌گویند عمر نمی‌کند. اگر شما هم چنین تجربه‎‌ای دارید، باید بگوییم که با اصول نگهداری از کفش چرمی آن‌ طور که باید و شاید آشنا نیستید؛ اصولی که بهتر است پیش از خرید کفش چرمی حتما بدانید تا هم ظاهر آن را مثل روز اول شیک و جذاب نگه دارید و هم طول عمر آن را افزایش بدهید. برای دانستن همه‌ی این‌ها، در ادامه‌ی این مطلب با ما همراه باشید.

 

چرا کفش چرم بپوشیم

 

برای بسیاری از افراد کفش های چرمی طول عمر زیادی ندارند اما اگر جنس چرم و نوع دوخت آن مناسب باشد، درصورتی که از آن درست نگهداری کنید، می‌توانید تا چند سال کفش‌هایتان را نو و سالم هم چنان در کمد داشته باشید. اما کیفیت و زیبایی تنها دلایلی نیستند که ما را ترغیب می‌ کنند تا هزینه‌ی بیشتری برای خرید این نوع کفش بپردازیم.

 

از ویژگی های کفش چرم این است که آن‌ها به پا اجازه‌ی تنفس می‌دهند و به همین دلیل از بروز بوی نا مطبوع جلوگیری می‌کنند. این کفش‌ها شکل ظاهری بهتری دارند و به روی پا کاملا متناسب به نظر می ‌رسند هم چنین راحت و سبک هستند و از نفوذ آب به داخل کفش جلوگیری به عمل می‌آورند. ضمن این که چرم اصل در طبیعت تجزیه‌ می ‌شود و از این نظر برای زمینی که در آن زندگی می‌کنیم گزینه‌ی بهتری است. هرچند که دوست داران حیوانات استفاده از چرم طبیعی را کاری نادرست می‌دانند.

 

راهنمای نگهداری از کفش چرمی

 

تمیز کردن کفش‌های چرمی را جدی بگیرید:

اگر کفش تان در معرض رطوبت مثل برف یا باران است باید مرتب تمیز و خشک شود. تمیزی را از کفش‌های خود دریغ نکنید. این کار علاوه بر این که ظاهر شما را شیک می‌ کند، باعث افزایش طول عمر کفش می ‌شود. به خاطر داشته باشید عدم رسیدگی و مراقبت از کفش چرمی باعث خشک شدن و ترک خوردن کفش می‌ شود. کفش خود را به طور روزانه یا قبل از بیرون رفتن با پارچه نرم و یا ابر مرطوب تمیز کنید.

 

تا حد امکان کفش‌های چرمی را نشویید:

اگرشما از آن دسته افرادی هستید که وسواس تمیزی کفش دارید و هر هفته کفش‌های خود را می‌شویید؛ بهتر است قبل از شستن به جنس کفش خود توجه کنید. تا زمانی که مجبور نشدید کفش‌های خود را نشوئید. آب و رطوبت باعث خشک شدن، ترک خورد و در نهایت کاهش طول عمر کفش چرم می‌شود. در نتیجه بهتر است کفش‌های خود را از رطوبت حفظ کنید. در هنگام بارندگی مراقب کفش خود باشید.

 

"خرید انواع کفش مردانه در مدل های متنوع و به روز"

 

اگر هوا بارانی است و قرار است به جایی بروید که ممکن است گِلی باشد؛ از پوشیدن کفش ‌های گران قیمت خود پرهیز کنید. اگر کفش تان خیس شد، فورا آن را با چیزی که در دسترس است خشک کنید؛ حتی اگر به هیچ گونه امکاناتی برای خشک کردن دسترسی نداشتید، کفش را با خاک خشک کنید. پس از آن، کفش خود را با پارچه تمیز کنید و درون کفش روزنامه قرار دهید تا رطوبت را جذب کند، سپس آن را با پنکه خشک کنید. حواس تان باشد که به هیچ وجه از سشوار یا بخاری برای خشک کردن استفاده نکنید. این کار باعث ترک خوردن و خراب شدن کفش می ‌شود.

 

واکس چرم؛ بهترین ابزار برای نگهداری از کفش چرمی:

واکس اولین نیاز کفش چرمی است. واکس به سادگی کاری می‌کند که کفش کهنه، نو به نظر برسد. بهتر است برای هر کفش، واکس مخصوص خود کفش را استفاده کنید. واکسی با کیفیت عالی تهیه کنید تا کفش تان آسیب نبیند. کفش خود را هفتگی یا دو بار در هفته واکس بزنید. قبل از واکس زدن، کفش را با برس که بهترین ابزار برای تمیز کردن کفش است یا پارچه تمیز پاک کنید تا مطمئن شوید که خاک نداشته باشد. سپس روی کفش را با نرم کننده چرب کنید تا دوباره نرم شود. بهتر است از واکس جامد که بر پایه موم است استفاده کنید تا به جنس کفش آسیب وارد نکند. واکس‌هایی که بر پایه مایع هستند به ظاهر و جنس کفش چرمی آسیب می‌ زنند.

 

چند نکته در استفاده از کفش چرم مردانه

در روز‌های بارانی و و زمستانی سعی کنید از کفش چرمی خود کم تر استفاده کنید زیرا رطوبت و آب چرم را از بین می‌ برند.

 

به جای واکس میتوانید از وازلین برای نرم شدن چرم و حفظ رطوبت طبیعی چرم و از سفیدی پوست موز برای براق‌ تر شدن استفاده کنید.

 

در مواقع راه رفتن مراقب باشید که کفش چرمی خود به جای تیز برخورد نکند.

 

اگر کفش چرمی شما بو میگیرید می توانید چای کیسه‌ای را درون محلولی از سرکه و جوش شیرین قرار داده و آن را درون کفش خود قرار دهید.

 

پاشنه‌های کفش معمولا به مرور زمان از بین می‌روند شما می‌ توانید یک جفت پاشنه اضافه خریداری کنید و آن را توسط کفاشی تعویض کنید.

 

کفش چرم خود را به صورت مداوم و طی هفته‌های همیشه استفاده نکنید. استفاده مداوم و یک ‌سره از کفش چرم عمر آن‌ها را کاهش می‌دهد. بهتر است هر چند روز یک بار به کفش چرم خود استراحت دهید تا کمی استراحت کند.

 

اگر می‌خواهید از نیم بوت  یا بوت چرم خود در یک روز بارانی استفاده کنید و نگران از بین رفتن کفش خود هستید، از اسپری یا واکس‌های ضد آب کننده استفاده کنید. واکس یا اسپری را می ‌توانید با یک اسفنج گرم روی تمام بخش‌های رویه کفش بمالید. این محافظت ‌کننده برای شش ماه می‌ تواند کفش‌های چرمی را ضد آب کند.

 

"راهنمای خرید کفش مردانه در انواع مدل های مختلف"